lördag 2 januari 2010

Luftslottet som sprängdes

Författare: Stieg Larsson (1954-2004), boken utgiven 2007

Jag tycker inte att den tredje boken i Larssons Milleniumtrilogi är lika bra som de andra två. Även om berättelsen börjar riktigt bra och gastkramande. Resten av berättelsen ger alldeles för mycket plats åt konspirationsteorier för min smak. Jag tycker också att huvudpersonernas karaktärer är för platta och närapå blir karikatyrer av dem själva.

Larsson lyckas dock hålla ihop historien och han har lyckats skapa en konspiration med möjlig verklighetsförankring. Som ett avslut på trilogin fyller den sin funktion och vem vill inte ha en historia som slutar med att den gode huvudpersonen blir rentvådd?

1 kommentar:

Camilla och Janne sa...

Jag tyckte den var ganska bra,men jag gillar ju konspirationsteorier.